loading...
وبلاگ فرهنگی‌ ـ خبری انجمن
madihe بازدید : 121 دوشنبه 02 فروردین 1395 نظرات (1)

در تاریخ هجدهم اسفند 1394، اکران دانشگاهی و تحلیل فیلم Big fish، در تالار مولوی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی و دانشجویی و انجمن علمی _ دانشجویی زبان و ادبیات فارسی برگزار گردید. این برنامه با اجرای آقای خلیلی و توضیحاتی پیرامون فیلم آغاز شد و پس از نمایش آن توسط دکتر محمد راغب استاد ادبیات فارسی و نجومیان انگلیسی نقد شد و سپس به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

 

 


 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و در آخر هم عکس یادگاری

 

 

مسؤول وبلاگ بازدید : 137 پنجشنبه 13 اسفند 1394 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  در تاریخ هجدهم بهمن سال 1394 ، دومین جشنواره ی شعر دانشجویی در سطح دانشگاه های کشور ، در تالار مولوی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری معاونت فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی و انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی برگزار گردید . این جشنواره که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در دو موضوع شعر انقلاب اسلامی و آزاد برگزار می شد ، میزبان دانشجویان ، اساتید و مهمانانی ویژه بود . جشنواره با تلاوت کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید و با اجرای عبدالله روا ادامه یافت . پس از سخنرانی آقای دکتر خاتمی ، رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی ، در ابتدای جشنواره ، نوبت به شعر خوانی دانشجویان و مهمانان جشنواره رسید و آقایان دکتر فاضل نظری و ناصر فیض که از مهمانان ویژه ی این برنامه بودند ، چند شعر از آثار خود را برای حضار خواندند . از دیگر مهمانان ویژه جشنواره ی شعر ، خانم دکتر قاسمی ، همسر شهید دکتر مجید شهریاری ، استاد دانشگاه شهید بهشتی و دانشمند هسته ای ، بودند که پس از پایان شعر خوانی دانشجویان ، سخنرانی کوتاهی داشتند . با سخنرانی آقای دکتر میراحمدی ، معاون امور فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی ، این جشنواره به پایان رسید و پس از آن از دانشجویان شعرخوان و مهمانان برنامه تقدیر و تشکر به عمل آمد و به اشعار برگزیده ی دانشجویان جوایزی اهدا شد .

 

n-shojaeefard بازدید : 151 پنجشنبه 28 آبان 1394 نظرات (1)

سلام دوستان

وظیفه خودم میدونم بعنوان دبیر کل اسامی دبیران جزء و دیگر دوستان مسئوول در انجمن رو ذیل این پست یادآور شوم.

امیدوارم درکنار هم و با همکاری تک تک شما شاهد موفقیت های بیش از پیش انجمن باشیم!

+شرح اسامی در ادامه مطلب

doosti بازدید : 134 سه شنبه 05 آبان 1394 نظرات (0)

بسم الله

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان انجمنی.

 

دراین پست علاوه بر لینک دانلود pdf شرح مسؤولیتهای اعضا در انجمن، قصد دارم صمیمانه چند کلامی رو خطاب به دوستانی که تازه با انجمن همراه شدند صحبت کنم.

ادامه ی مطلب رو ببینید.

doosti بازدید : 116 دوشنبه 04 آبان 1394 نظرات (0)

بسم الله

با عرض سلام خدمت همه ی همراهان انجمن.

با شروع سال جدید، و ورود دوستان ورودی جدید سومین سال فعالیت انجمن هم فرا رسید.

انجمن در این سال در نظر دارد تا با انسجامی بیش از دو سال پیش طیِ مسیر کند.

 در این پست لینک دانلود یک فایل pdf از فعالیت های انجمن، از دیروز (مهرماه ۱۳۹۲) تا به امروز (آبان ۱۳۹۴) خدمت دوستان ارائه میشود.

امید که دوستانی که به تازگی به جمع انجمن پیوستند، با همدلی و همراهی بتوانند فرداهای روشنی را برای انجمن بسازند...

انشا‌ءالله

برای دانلود رزومه انجمن کلیک کنید.

tofighi بازدید : 105 یکشنبه 03 آبان 1394 نظرات (0)

 

 قبل از اینکه تلگرام و این چیزا بیاد، وبلاگ گروهی بنظرم بهترین مکان برای ارتباط افراد یک گروه بزرگ بود.

دسترسی به تلگرام راحت تره اما وبلاگ، چند مزیت قابل توجه داره:

1- عمومیه. قابل دسترس همگان. چه کسانی که عضو انجمن هستن، چه کسانی که تابحال وارد دانشکده نشدن! اینطور همه، میتونن درجریان فعالیت ها قرار بگیرن.

2- ماندگاره. حتی اگه همه اعضای انجمن فارغ التحصیل بشن ، این وبلاگ، ماندگار خواهد بود.با حفظ تمام مطالب و عکس و ....

اما برنامه های گوشی ، برای اطلاعرسانی و نظرخواهی های روزمره و کوتاه مدت مناسب اند.

به همین جهت، استفاده از وبلاگ رو کماکان مناسب میدونم.

عضویت و نوشتن مطلب هم، بسیار ساده است. برای اینکه کسی تو این زمینه مشکل نداشته باشه، آموزش ساده این کار رو ، در ادامه مطلب ، آوردم که "بهونه بلد نبودن" رو از کسی نشنویم!

هرچی پست و نظرات وبلاگ بیشتر باشه، پویایی انجمن بیشتر خواهد شد!

آینده انجمن و دانشکده و رشته ، دست تک تک ماست.... بسم الله

tofighi بازدید : 113 شنبه 31 مرداد 1394 نظرات (0)

میانه تابستانی که میبایست دانشکده، خالی تر از روزهای سرد تحصیلی اش باشد، حال و هوای دیگری دارد!

اینروزها، حجمه خالی سرسرای ادبیات، پذیرای همهمه دیگری است...

کلاسهای درس برقرار است برای کسانی که از راه دور آمده اند تا فرهنگ و زبان تو را بیاموزند؛ از هر رنگ و زبان و نژادی

"لبخند و سلام شان" مرز غریبگی شکسته...گویی آشنای تو اند !

حس خوبی است از جای جای کره خاکی گرد هم آمده باشند و زبان معیارشان برای گفت گو، فارسی....

جوشش و تلاطم خفته ادبیات بازگشته،... روزهای تکرار ناشدنی بهشتی....سلام!

    

عکس از مائده مجیدپور

برای بازدید از سایت، کلیک کنید:

هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی

مسؤول وبلاگ بازدید : 94 جمعه 21 فروردین 1394 نظرات (0)

جلسه نقد داستان دوباره کار خود را آغاز کرد

پس از فراز و فرودهای انجمن و رفع مشکلات، انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی کار خود را از سر گرفت اولین فعالیت ادامه جلسات نقد داستان است که برای ساختمان انجمن حکم پی را دارد .

این جلسات همچنان با مسوولیت «سید محمدجواد برقعی»ادامه خواهد یافت.

ساعت و روز جلسات 11:30 تا 12:15 یکشنبه‌ی هر هفته است

  موضوعات جلسه از طریق وبلاگ انجمن یکشنبه عصر ها در ترم جاری  ارایه میشود.

موضوع بحث این جلسه داستان «فیل»از مجموعه فاصله‌ها ترجمه مصفی مستور است

 

بعد واقعا پرواز کردیم. باد بیرون پنجره زوزه می کشید. او تخته گاز می رفت. با بیشترین سرعتی که ماشین او می توانست، می راندیم. با ماشین بزرگی که جرج زیر بار قرض آن رفته بود گاز می دادیم و مثل باد می رفتیم.

(پایان داستان فیل - ریموند کارور).

جلسه شانزدهم نقد داستان بعد از مدتها به خوبی برگزار شد،هرچند به دلیل شکل گیری مجدد انجمن اندکی بی نظمیِ طبیعی هم داشت  این جلسه با ریموند کارور روزگار و بخشی از زندگی اش آشنا شدیم اِلِمان‌هایی مانند الکل و عشق  و همینطور عناصر داستان در آثار او بررسی شد

هفته آینده داستان « لاتاری» اثر شرلی جکسون بررسی می شود..

مسؤول وبلاگ بازدید : 239 سه شنبه 19 اسفند 1393 نظرات (0)

سیری در ادبیات جهان

کارشناسی 932

دانشگاه شهید بهشتی

19/11/93: ادبیات مصری: هرمتیکا

                 ادبیات آشوری- بابلی:گیلگمش

                 ادبیات عبری: کتاب مقدس (عهد عتیق، عهد جدید)، ترجمۀ اناجیل اربعۀ خاتون­آبادی، گنجینه­ای از تلمود

26/11/93: ادبیات هندی: ریگ ودا، اوپانیشادها، سوتره علت و معلول کردار، مهابهارات، گیتا (بهگود گیتا)، رامایانا، شکونتلا، وسنتره جاتکه، گزیدۀ جاتکه، پنچه تنتره

                 ادبیات چینی: دائو راهی برای تفکر،مکالمات، یی چینگ

3/12/93: ادبیات یونان: آثار هومر (سعید نفیسی)، تئوگونی هسیودس، افسانه­های ازوپ، آثار آیسخولوس/ آشیل (عبدالله کوثری)، آثار سوفوکل (نجف دریابندری، شاهرخ مسکوب، محمد سعیدی)، آثار اوریپید (محمد سعیدی)، آثار آریستوفان (عطاالله کوپال، رضا شیرمرز)، فن شعر یا بوطیقا ارسطو (عبدالحسین زرین­کوب، فتح­الله مجتبایی)، رسالۀ لونگینوس در باب شکوه سخن، آثار نیکوس کازانتزاکیس (محمد قاضی، صالح حسینی)، آثار آنتونیس ساماراکیس (فریدون کلانتریان، فریدون فریاد)، آثار یانیس ریتسوس                  

10/12/93:ادبیات روم: انه­اید ویرژیل، چامه­ها هوراس، افسانه­های دگردیسی اوید

17/12/93:ادبیات ایتالیا: کمدی الهی دانته،دکامرون بوکاچو، آثار ایتالو کالوینو (بهمن محصص، لیلی گلستان، مهدی سحابی، پرویز شهدی، ترانه یلدا)، نام گل سرخ، بائودولینو و جزیرۀ روز پیشین امبرتو اکو          

24/12/93: مروری بر خوانده­ها و یافته­ها

16/1/94: ادبیات آلمان: سرود نیبلونگن، آثار گونه (محمود حدادی، محمد سعیدی، به­آذین)، آثار شیلر (جمالزاده، بزرگ علوی)، آثار فردریش هولدرلین (محمود حدادی)، آثار راینر ماریا ریلکه (شرف­الدین خراسانی، پرویز ناتل خانلری، علی عبداللهی)، آثار برتولد برشت (محمود حسینی­زاد، مصطفی رحیمی، حمید سمندریان، شریف لنکرانی)، آثار هرمان هسه (پرویز داریوش، سروش حبیبی، کیکاووس جهانداری، عبدالحسین شریفیان)، آثار کافکا (صادق هدایت، علی اصغر حداد، امیر جلال­الدین اعلم، فرزانه طاهری)، آثار هاینریش بل (کیکاووس جهانداری، شریف لنکرانی، حسن نقره­چی)، آثار گونتر گراس (روشنک داریوش، سروش حبیبی، کامران فانی، حسن نقره­چی)، آثار هنریک ایبسن (نروژی) و ...

23/1/94: ادبیات فرانسه: آثار ژان راسین، آثار پیر کورنی (محمد علی معیری، قاسم صنعوی)، آثار مولیر (میرزا حبیب اصفهانی، جمالزاده، فروغی)، ژان دو لافونتن (نیر سعیدی، عبدالله توکل)، ویکتور هوگو (حسینقلی مستعان، محمد قاضی)،گوستاو فلوبر (محمد مهدی فولادوند، محمد قاضی، مهدی سحابی، احمد سمیعی)، امیل زولا (سروش حبیبی، محمد تقی غیاثی، فرهاد غبرایی)، شارل بودلر (اسلامی ندوشن، پارسایار)، آرتور رمبو (بیژن الهی، پارسایار، کاوه میرعباسی)، آندره ژید (جلال آل احمد و پرویز داریوش، اسماعیل سعادت، مهستی بحرینی، عبدالله توکل و رضا سید حسینی)، لویی آراگون (محمد تقی غیاثی)، آندره برتون (کاوه میرعباسی)، گیوم آپولینر (محمد علی سپانلو)، آلبر کامو (لیلی گلستان، خشایار دیهیمی، رضا سید حسینی، پرویز شهدی، منوچهر بدیعی، محمد علی سپانلو، ابوالحسن نجفی، مهوش قویمی، محمد تقی غیاثی)، ژان پل سارتر (امیر جلال­الدین اعلم، ابوالحسن نجفی، عبدالحسین نوشین، جلال آل احمد، محمد علی سپانلو)، ژان ژاک روسو (مهستی بحرینی، احمد سمیعی، مرتضی کلانتریان)، ولتر (محمد قاضی)، رومن گاری (محمد قاضی، سروش حبیبی، لیلی گلستان، سمیه نوروزی)، لویی فردیناند سلین (مهدی سحابی، سمیه نوروزی)، سیمون دوبوار (قاسم صنعوی، پرویز شهدی، کاوه میرعباسی)

30/1/94: ادبیات اسپانیا و آمریکای لاتین:

دن کیشوت (محمد قاضی)، کالدرون، گابریل گارسیا لورکا (احمد شاملو، احمد پوری، بیژن الهی، نجف دریابندری، محمود کیانوش، محمد چرمشیر)، گابریل گارسیا مارکز (بهمن فرزانه، جاهد جهانشاهی، اسدالله امرایی، کاوه میرعباسی)، خورخه لوییس بورخس (احمد میرعلایی، کاوه سید حسینی، احمد اخوت)، کارلوس فوئنتس (عبدالله کوثری، کاوه میرعباسی، اسدالله امرایی، مهدی سحابی)، خولیو کورتاثار (کاوه میرعباسی)، ماریو بارگاس یوسا (جاهد جهانشاهی، عبدالله کوثری، احمد گلشیری)، پابلو نرودا (احمد پوری)

6/2/94: ادبیات انگلیس:

افسانه­های کانتربری (فریده مهدوی دامغانی)، شکسپیر (ناصرالملک، به آذین، رضا براهنی، مسعود فرزاد، داریوش آشوری، علی اصغر حکمت، علاءالدین پازارگادی، عبدالحسین نوشین)، جان میلتون (شجاع­الدین شفا، فریده مهدوی دامغانی)، لرد بایرون (فریده مهدوی دامغانی، بهزاد قادری)، اسکار وایلد (محد سعیدی، عبدالله کوثری، پرویز مرزبان)، جوزف کنراد (صالح حسینی)، جیمز جویس (منوچهر بدیعی، پرویز داریوش، صالح حسینی)، ویرجینیا ولف (پرویز داریوش، خجسته کیهان)، جورج برنارد شاو (ابراهیم گلستان، علاءالدین پازاگادی، سیمین دانشور، شجاع­الدین شفا)، ساموئل بکت (مجف دریابندری، محمود کیانوش، سهیل سمی، علی اکبر علیزاد، اصغر رستگار، محمد شهبا)، هارولد پینتر، وی اس نایپل (مهدی غبرائی)

13/2/94: ادبیات آمریکا:

ادگار آلن پو (پرویر شهدی، کاوه میرعباسی)، والت ویتمن (سیروس پرهام)، هنری جیمز، ویلیام فاکنر (صالح حسینی، پرویز داریوش، بهمن شعله­ور، نجف دریابندری)، ارنست همینگوی (رضا قیصریه، پرویز داریوش، نجف دریابندری، غبرایی)، سال بلو (احمد کریمی، احسان نوروزی، سهل سمی)، سالینجر (احمد گلشیری، امید نیک فرجام، احمد کریمی)، تی اس الیوت (بهمن شعله­ور)، آرتور میلر، کورت ونگات (علی اصغر بهرامی)، جان بارت، ولادیمیر ناباکوف

20/2/94: ادبیات روسیه:

الکساندر پوشکین (پرویز ناتل خانلری، آبتین گلکار، حمیدرضا آتش برآب)، لرمانتوف (مهری آهی، کریم کشاورز)، گوگول (آبتین گلکار، خشایار دیهیمی)، تورگنیف (مهری آهی، عبدالحسین نوشین، آبتین گلکار، فریدون بدره­ای)، داستایوسکی (سروش حبیبی، صالح حسینی، پرویز شهدی، خشایار دیهیمی، مهری آهی، اصغر رستگار)، تولستوی (سروش حبیبی)، چخوف (عبدالحسین نوشین، سعید حمیدیان، سیمین دانشور، سروژ استپانیان)، ماکسیم گورکی (محمد قاضی، کریم کشاورز، رضا سیدحسینی، عبدالحسین نوشین، ابراهیم یونسی، سعید نفیسی)، بولگاکوف (احمد پوری، مهدی غبرائی، عباس میلانی)، آنا آخماتووا (احمد پوری)، مایاکوفسکی (مدیا کاشیگر)

27/2/94: مکتبهای ادبی (1)

3/3/94: مکتبهای ادبی (2)

فراوانی آثار سبب دشواری انتخاب می­شود و بدیهی است که نامها و آثار فراوانی از قلم بیفتند. در نتیجه، پذیرای پیشنهادهای تازه هستم (ایمیل: m_ragheb@sbu.ac.ir). نام مترجمان آثار در کمانک آمده است. باید توجه داشت که شاید این ترجمه­ها ضرورتاً بهترین ترجمه­ ها نباشند. داوری در این باره نیاز به آشنایی عمیق تری با زبانها و ادبیاتهای مختلف دارد که من در آن ناتوانم.

مطالعۀ هر جلدکتاب از فهرست بالا یک نمره دارد (5 نمره). منبع اصلی امتحان تمامی کتاب مکتبهای ادبی رضا سید حسینی است (15 نمره).

محمد راغب

tofighi بازدید : 100 یکشنبه 21 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

پنجمین کنگره پیشگامان پیشرفت ،پنجشنبه،در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

که انجمن ادبیات، اولین مستند خود را ارسال کرده و جزو آثار برگزیده قرار گرفت.

گزارش تصویری در ادامه مطلب

milads بازدید : 80 سه شنبه 26 فروردین 1393 نظرات (0)
عطار

محمدرضا شفیعی کدکنی از شاخص‌ترین افرادی است که به تصحیح و پژوهش آثار عطار پرداخته است و منطق الطیر را تصحیح و شرح کرده و مقدمه ای مفصل در ابتدای کتاب نگاشته است که این قسمت بر گرفته از مقدمه ی آن است:

زندگی عطار

در میان بزرگان شعر عرفانی فارسی، زندگی هیچ شاعری به اندازه زندگی عطار در ابر ابهام نهفته نمانده است. اطلاعات ما در باب مولانا صدبرابر چیزی است که در باب عطار می‌دانیم. حتا آگاهی ما درباره سنایی، که یک قرن قبل از عطار می‌زیسته، بسی بیش‌تر از آن چیزی است که در باب عطار می دانیم. نه سال تولد او به درستی روشن است و نه حتا سال وفات او. این‌قدر می‌دانیم که او در نیمه دوم قرن ششم و ربع اول قرن است. نه استادان او، نه معاصرانش و نه سلسله مشایخ او در تصوف، هیچ کدام، به قطع روشن نیست. از سفرهای احتمالی او هیچ آگاهی نداریم و از زندگی شخصی و فردی او و زن و فرزند و پدر و مادر و خویشان او هم اطلاع قطعی وجود ندارد.

در این باب هر چه گفته شده است، غالبا احتمالات و افسانه‌ها بوده است و شاید همین پوشیده ماندن در ابر ابهام، خود یکی از دلایل تبلور شخصیت او باشد که مثل قدیسان عالم در فاصله حقیقت و رؤیا و افسانه و واقعیت در نوسان باشد. اگر این «افسانه‌گون» بودن، در «قدیس‌وارگی» عطار تأثیری داشته، در متهم کردن او و آلودن نامش به شعرهایی بسیار سست و ناتندرست و ذهنیتی بیمارگونه و مالیخولیایی نیز بی‌تأثیر نبوده است؛ زیرا در این هفت قرنی که از روزگار حیات او می‌گذرد، مجموعه گوناگونی از شعرهای سست و بیمارگونه به نام او برساخته شده است که جدا کردن حقیقت وجودی عطار از آن یاوه‌ها کار آسانی نیست. بنابراین، جویندگان زندگی‌نامه عطار همیشه نسبت به این مشکل اساسی باید آگاهی داشته باشند و در داوری‌های خود جانب احتیاط را همواره رعایت کنند.

در آثار مسلم او تصریح به نام او که «محمد» است شده و خود در مواردی از هم‌نامی خویش با رسول (ص) یاد کرده است و در شعرهای خود تخلص عطار و فرید را آورده است و معاصر او محمد عوفی نیز در «لباب الالباب» به عنوان «الاجل فریدالدین افتخارالافاضل ابوحامد ابوبکر العطار النیشابوری ... سالک جاده حقیقت و ساکن سجاده طریقت ...» از او یاد کرده است. پس تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که شاعر مورد بحث ما «فریدالدین محمد عطار» است و در نیشابوری بودن او تردیدی نیست. تذکره‌نویسان قدیم نیز نام پدر عطار را ابراهیم نوشته‌اند و از او به نام «محمد بن ابراهیم بن اسحاق» یاد کرده‌اند.

آثار عطار

عطار را باید از نو شناخت، عطار راستین و عطار تاریخی را از عطارهای مجعول در طول قرون و اعصار جدا کرد، آثار برساخته درویشان مهمل‌سرای مبتذل و بی‌مایه را از قلمرو آثار او به دور کرد و کار را از آثار مسلم و قطعی‌الصدور او آغاز کرد؛ عطار در مقدمه‌ای که خود و به احتمال قوی در اواخر عمر به نثر نوشته است و در آن‌جا به نام و نشان مجموعه آثار خویش پرداخته است، تصریح می‌کند که وی دارای این آثار است: «الهی‌نامه» (= خسرونامه)، «اسرارنامه»، ‌«مصیبت‌نامه»، «منطق‌الطیر» (= مقامات طیور)، «دیوان» (غزلیات و قصاید) و «مختارنامه» (مجموعه رباعیات). البته خود تصریح می‌کند که دو اثر منظوم خویش را به نام «جواهرنامه» و «شرح‌القلب» از میان برده و نابود کرده است. بنابراین، هر گونه اثری که بدین نام‌ها پیدا شود، ربطی به عطار ندارد و مجعول و منحول است. عطار از این شش مجموعه شعری به نام دو مثلث یاد می‌کند و گویا جدا از تذکره یک مثلث نثر نیز می‌خواسته است ترتیب دهد، شامل زندگی‌نامه پیامبران و صحابه و اهل بیت، که گویا تألیف نشده یا اگر تألیف شده، اثری از آن‌ها باقی نمانده است و در هیچ فهرست و کتابی هم اشارتی بدان‌ها نرفته است.

او علاوه بر داشتن یک منظومه ذهنی خاص، دارای یک نظام زبانی ویژه نیز هست؛ زبانی که به لحاظ ساختارآوایی کلمات بیش و کم از زبان استانداردشده سبک خراسانی ـ که عینا با تغییراتی اساس سبک سعدی و حافظ و دیگران را تشکیل می‌دهد ـ متمایز است

شعر عطار

شعر عطار نماینده یکی از مراحل تکامل شعر عرفانی ایران است. وقتی از دور به این دریا ـ که یک ساحل آن را نخستین تجربه‌های شعر زهد و اخلاق شاعران مذهب کرامی، در عصر سامانی، تشکیل می‌دهد و یک ساحل دیگر را در زمانی نزدیک به عصر ما، تجربه‌های امثال هاتف اصفهانی و حبیب خراسانی ـ می‌نگریم، سه موج عمومی، سه خیزاب بلند در آن دیده می‌شود: قله یکی از این خیزاب‌ها سنایی است و قله دومین خیزاب، فریدالدین عطار است و سومین کوه‌موج و قله، که بلندترین آن‌هاست، جلال‌الدین مولوی است. بعد از او هر چه هست، موج‌ها و موجک‌ها است و حتا می‌توان گفت که دریا نیز دیگر دریا نیست، دریاچه است و غدیر و آبگیر و در مواردی حوض و پاشوره.

جایگاه عطار در شعر فارسی

شعر عطار،‌ از روزگار حیات او، ‌در میان ارباب سلوک و معرفت با حسن قبولی شگرف روبه‌رو شده است. میدان نفوذ شعرش‌، نسل به نسل‌، در گسترش بوده است. بعد از آشوب‌های حاصل از فتنه تاتار،‌ وقتی جامعه ایرانی به بازسازی فرهنگی خویش کمر بسته و برخاسته است ـ و این کار از طریق نسخه‌های خطی موجود فارسی قابل رسیدگی است - نسخه‌های آثار عطار،‌ قرن به قرن،‌ روی در افزونی نهاده است. نه تنها آثار مسلم و اصیل او چنین سرنوشتی دارند که آثار منحول و مجعول و منسوب به او هم درپرتو نام او،‌ به همین گونه در جامعه‌ی ایرانی و در میان فارسی‌زبانان جهان‌، با حسن قبول روبه‌رو شده است. آمار قرن به قرن آثار او،‌ که در فهرست‌های کتابخانه‌های جهان امروز قابل بررسی است‌، این نکته را به شیوه‌ای تجربی و استدلالی ثابت می‌کند.

tofighi بازدید : 51 چهارشنبه 07 اسفند 1392 نظرات (0)

جلسه معرفی و نقد شاعر این هفته:

حسین منزوی

یکشنبه،ساعت 13 تا 14

در یکی از کلاسهای ادبیات


مسؤول وبلاگ بازدید : 61 سه شنبه 08 بهمن 1392 نظرات (2)

سلام

اولّین خبر : تالار گفتگوی انجمن فعال شده است.

خبر دوم :کتاب‌های معرفی شده برای دروس این ترم تا آنجا که من در جریان هستیم.

*ترجمه‌ی  کلیله و دمنه به تصحیح مینوی انتشارات امیرکبیر

*الوجیز فی تاریخ الادب العربی، ابوالفضل رضایی،علی ضیغمی،مهدی طاهری ؛انتشارات جهاد دانشگاهی

* مقدمه ای برعرفان و تصوف؛ ضیاءالدین سجادی ؛انتشارات سمت

*روش تحقیق و شناخت مراجع ادبی؛محمد غلامرضایی ، انتشارات زوار

*آئین نگارش و ویراش ،امیر چناری، زوار

*مخزن السرار شرح وحید دستگردی (فقط شرح پا نویس)

 

 

مسؤول وبلاگ بازدید : 52 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (2)

پاسخ سؤالات فرعی درس قرائت 3
از
اینجا دانلود کنید

 

توضیح در مورد سوال مقالات «مقام زن» :
چون نیاز به نظر شخصی افراد در این سؤال وجود دارد لطفاً خود دوستان جهت مطالعه و پاسخ به این سوال اقدام نمایند.

مسؤول وبلاگ بازدید : 133 دوشنبه 25 آذر 1392 نظرات (3)

سؤالات مقالات قرائت عربی سه

  • تردید در انتساب نهج‌البلاغه به امام علی(ع) را بررسی کنید. (شناخت نهج‌البلاغه)
  • 12 مورد از مباحث مطرح شده در نهج‌البلاغه را نام ببرید. (نهج البلاغه، انديشه امام على)
  • پاسخ ابن ابی‌الحدید به قائلین شبهه به نهج‌البلاغه چیست؟ توضیح دهید. (پاسخى به شبهاتى پيرامون نهج البلاغه)
  • 6 شبهه در خصوص نهج‌البلاغه را بررسی کنید. (پاسخى به شبهاتى پيرامون نهج البلاغه)
  • امام علی(ع) در نهج‌البلاغه خود را چگونه تصویر می‌کند. (سيماى على(ع) در آيينه‌ی نهج‌البلاغه)
  • پایگاه اجتماعی و سیمای زن در نهج‌البلاغه را ترسیم کنید و در خصوص آن بحث کنید.«پایگاه اجتماعی زن در نهج‌البلاغه» و «سیمای زن در نهج‌البلاغه و دلالت‌های تربیتی آن» و «بررسى اسناد و دلالات سخنان على(ع) در نهج‌البلاغه پيرامون ويژگی‌هاى زنان»
  • حقوق حیوانات و میحط زیست در نهج‌البلاغه چگونه مطرح شده است. (نگاهي به حقوق حيوانات در اخلاق محيط زيست اسلام از منظر نهج‌البلاغه)
  • براساس نظریه‌ی معناشناختی، زهد را در نهج‌البلاغه توضیح دهید. (معناشناسی زهد در نهج‌البلاغه بر اساس نظریة معناشناختی)
  •  موضوعات نثر در نهج‌البلاغه را نام ببرید و پنج مورد از دلایل شکوه در آن را توضیح دهید. (شکوه‌های امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه)
  • روش‌های ایجاد نشاط و برطرف کردن غم و اندوه در نهج‌البلاغه را با ذکر مثال‌هایی بررسی کنید. (بررسی دیدگاه غم و شادی در نهج‌البلاغه با تمرکز بر روش‌های شادی‌آفرین)

    پاسخ سؤالات فرعی درس قرائت 3
    از
    اینجا دانلود کنید

     

    توضیح در مورد سوال مقالات «مقام زن» :
    چون نیاز به نظر شخصی افراد در این سؤال وجود دارد لطفاً خود دوستان جهت مطالعه و پاسخ به این سوال اقدام نمایند.


 

سوالات منابع فرعی درس پیشگامان نظم فارسی

الف. کتاب «صور خیال در شعر فارسی»

  • عناصر معنوی شعر را توضیح دهید. (27 ـ 24)
  • اسلوب معادله را تعریف کنید و جایگاه آن را در سبک هندی بررسی نمایید.  (85 ـ 84)
  • محور عمودی و محور افقی خیال را در شعر پیشگامان نظم فارسی تبیین کنید. (169 به بعد)
  • مجموعه عواملی که جریان‌های ذهنی شاعر را تشکیل می‌دهند، کدام‌اند؟ توضیح دهید. (203)
  • سه عامل پیدایش ردیف در شعر فارسی را بیان کنید. (223)
  • حرکت و ایستایی صور خیال را توضیح دهید. (250 به بعد)
  • با ذکر یک مثال، صبغه‌ی اشرافی صور خیال را در شعر پیشگامان نظم فارسی بررسی کنید. (288)
  • صور خیال شاعران عرب چگونه در شعر فارسی راه یافته است؟ توضیح دهید. (327 به بعد)
  •  چهار مرحله‌ی شعر فارسی را از نظر صور خیال بررسی کنید. (393 به بعد)
  • صور خیال را در شعر رودکی بررسی کنید. (414 به بعد)

 

ب. مقدّمه‌ی «دیوان کسایی مروزی/ امین احمد ریاحی»

  • دلایل اختلاف ناصرخسرو با کسایی را تبیین کنید. (33 به بعد)
  • نویسنده‌ی مقدّمه با استناد به چه دلایلی، سوگنامه‌ی عاشورا را به کسایی نسبت می‌دهد. (37 به بعد)

 

ج. مقدّمه‌ی «دیوان دقیقی/ محمّدجواد شریعت»

  • چند ویژگی سبکی برجسته‌ی دقیقی را بیان کنید.  (33 به بعد)

 

د. مقاله‌ی «بررسی زندگی کسایی مروزی بر اساس خوانشی جدید از قصیده‌ی لامیّه»

  • اشتباه پژوهشگران در تشخیص خطّ سیر زندگی کسایی مروزی چیست و نویسنده‌ی مقاله با استناد به چه دلایلی، نظریه‌ی پژوهشگران پیشین را نمی‌پذیرد.

به زودی پاسخ سوالات درس قرائت 3 در وبلاگ قرار می‌گیرد به وبلاگ سر بزنید. 

 

 

tofighi بازدید : 46 شنبه 23 آذر 1392 نظرات (2)

 

با عرض پوزش،فردا کارگاه نقد شعر با دکتر طاهری برگزار نخواهد شد

tofighi بازدید : 55 پنجشنبه 07 آذر 1392 نظرات (3)

شنبه 

ساعت یازده و نیم تا دوازده و نیم جلسه نمایشنامه خوانی

نمایشنامه این هفته : تماشاچی محکوم به اعدام


ساعت دو و نیم تا سه و نیم: جلسات هفتگی انجمن

 

یکشنبه

دومین کارگاه نقد شعر توسط استاد طاهری با محوریت انسان در شعر معاصر

ساعت یک تا سه ، اتاق 215

 

دوشنبه

ساعت یازده و نیم تا دوازده و نیم: جلسه نقد نمایشنامه روز شنبه

 

چهارشنبه

روز خانه تکانی اتاق انجمن با همیاری همه اعضا 

 

asefi بازدید : 94 سه شنبه 28 آبان 1392 نظرات (0)

سلام

هر چهارشنبه در مرکز فرهنگی شهرکتاب در س گفتارهایی درباره ی حافظ برگزار می شود. این چهارشنبه ٢٩/٨/١٣٩٢ ساعت ١٦:٣٠ سومین درس گفتار به موضوع طنز در شعر حافظ با سخنرانی استاد ابوالحسن نجفی اختصاص دارد.

آدرس شهرکتاب: خیابان شهید بهشتی. خیابان شهید احمد قصیر (بخارست). نبش کوچه سوم

ragbaar بازدید : 81 چهارشنبه 08 آبان 1392 نظرات (5)

فقط آمدم پوزش بطلبم از دوستانی که این مدت اخلاق بد بنده را سر فیلم برداری تحمل کردند و با سستی و بی نظمی من کنار آمدند. امیدوارم به لطف خدا دوشنبه مراسم را به بهترین وجه و آبرومند برگزار کنیم .  فیلم  هم با  خرده گیری اساتید و دانشجویان جدید  مواجه نشود قصدم این بود که اسامی دوستان را  برای تشکر لیست کنم که دیدم علی عزیز در پست قبل زحمتش را کشیده است فقط نام خودش را جا انداخته بود...از همه شما بزرگواران  ممنونم
                                                                                                                                         محمد جواد برقعی

alikll بازدید : 62 سه شنبه 07 آبان 1392 نظرات (0)
وحيد شجاعي عزيز زحمت كشيده و صفحه اي براي انجمن در فيس بوك با عنوان adabiat-sbu ايجاد كرده.ميتوانيد اخبار و برنامه ها رو در اون صفحه هم دنبال كنيد.
tofighi بازدید : 79 شنبه 04 آبان 1392 نظرات (0)

جهت اطلاع دوستان ورودی جدید عرض کنم که این وبلاگ،تازه تاسیس بوده و این نقل مکان برای استفاده از امکانات بیشتر رزبلاگ هست.

وبلاگ قبلی ما از تابستون برقرار بوده و فعالیت های گروه رو از بدو تشکیل در بر میگیره.

برای دیدن وبلاگ قبلی، اینجا کلیک کنید

میتونید فعالیتهای ما رو تو بخش های مختلف مشاهده کنید.

باشد که با همکاری شما،این فعالیت ها رو گسترش بدیم لبخند

tofighi بازدید : 44 شنبه 04 آبان 1392 نظرات (0)

تو وبلاگ قبلی از فرهنگسرای ملل برای انجمن نظر گذاشتن که:

از شما دعوت میشود در همایش یک نکته از این معنی ، برگزاری ده نشست ادبی از ده شاعر برجسته ایرانی ، شرکت فرمایید .

زمان : روزهای سه شنبه از ساعت 18-16

پاییز 92 مکان پارک قیطریه تهران

سخنران خانم رویا احمدی

تلفن :22212392 و 22204453

موضوعات همایش : مولانا –سعدی –حافظ – خیام –عطار –فردوسی – نظامی و ...

به همراه : موسیقی سنتی ،پخش کلیپ و پاور پوینت

حضور شما را در فرهنگسرای ملل گرامی میداریم .

ضمنا فرهنگسرای ملل در خدمت شما میباشد

مسؤول وبلاگ بازدید : 69 جمعه 03 آبان 1392 نظرات (0)

 

  آخرین جلسه نقد قسمت داستان با داستان «هروقت کارم داشتی تلفن کن» اثر «کارور» روز دوشنبه ساعت 10تا دوازده در کلاس 240 برگزار خواهد شد.


   در این جلسه توضیحی در مورد عناصر داستان توسط دوستان حاضر در جلسه ارائه خواهد شد پس طبیعی است از دوستانی که زحمت توضیح را بر گردن گرفته‌اند توقع حضور داشته باشیم.


   برای جلسات بعدی نمایشنامه‌هایی در بخش نظرسنجی قرار گرفته است لطفاً نمایشنامه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
 




tofighi بازدید : 68 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

 

شنبه ها ، ساعت 14:30 تا 15 برای هماهنگی فعالیتهای گروه،در اتاق انجمن حضور بهم برسانید.

tofighi بازدید : 94 سه شنبه 30 مهر 1392 نظرات (0)

طریقه قرار دادن عکس از کامپیوتر در وبلاگ:

برای نمایش عکس تو وبلاگ،باید وارد فضای مجازی اش کنیم. به این عمل میگیم آپلود کردن.

آپلود،دقیقا عکس دانلوده(دریافت فایل از اینترنت)

برای آپلود عکس،نیاز به آپلود سنتر داریم مثل www.axgig.com یا www.picofile.com ..

بهتره قبل از آپلود،حجم عکس رو کم کنید تا هم زودتر آپلود شه،هم موقع لود شدن صفحه،بقیه رو اذیت نکنه!

عکس رو آپلود میکنید

یا :

،آدرسشو کپی میکنید و میایین تو وبلاگ ، اون قسمتی که عکس درخت داره رو کلیک میکنید،(درج/ویرایش عکس)

آدرس کپی شده رو در محلش جای گذاری میکنید،بعد، اندازه عکس رو متناسب با صفحه تغییر میدین

اول که عکس، وارد صفحه میشه، اندازه ش خیلی بزرگه. راهی که من بلدم، اینه که رو عکس کلیک کنید، تا اندازه شو از طریق گوشه های عکس تغییر بدین و کوچیکترش کنین

.

مسؤول وبلاگ بازدید : 38 سه شنبه 02 مهر 1392 نظرات (2)

به نام خداوند جان و خرد                کزین برتر اندیشه برنگذرد

   با شروع ترم جدید و نیاز گروه ادبیات به انجمن علمی گروهی از دانشجویان (ما)* با راه اندازی این وبلاگ، قدم نخست را برای پیشبرد اهداف گروه برداشتند.

    برای ترم جاری اهداف کوتاه مدت  این جمع به شرح زیر است:

0- تشکیل نهایی هسته انجمن

1- برگزاری جلسات نقد(اراِِِیه جزییات به زودی)

2- برگزاری مناسبات ادبی

3- پرداخت به خلاقیت های ادبی

4- بازدید علمی

   از دوستان علاقه مند از همین طریق دعوت به همکاری میشود، لطفا آمادگی خود را در بخش نظرات یا ایمیل انجمن به نشانیanjomanelmi.lit.main@gmail.com اعلام فرمایید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 112
  • کل نظرات : 117
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 45
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 45
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 163
  • بازدید ماه : 146
  • بازدید سال : 2,986
  • بازدید کلی : 48,173