کارگاه نمایشنامه نویسی
کارشناسی 94
دانشگاه شهید بهشتی
تحلیل نمایش/ نمایشنامه نویسی |
تحلیل آثار نمایشنامهنویسان ایرانی |
موضوع بحث |
تاریخ |
|
|
|
15/6/94 |
------- |
------- |
طرح برنامۀ کلاس |
22/6/94 |
------- |
تعزیه، تیاتر کریم شیره ای |
نمایشهای سنتی ایران |
29/6/94 |
تحلیل نمایش (1) |
تمثیلات آخوندزاده، میرزا آقا تبریزی، مرتضی قلی خان مؤیدالممالک فکری (ارشاد)، میرزا احمد خان کمالالوزاره محمودی |
نمایش در دورۀ قاجاریه |
5/7/94 |
نمایشنامه نویسی (1) |
رضا کمال شهرزاد، گریگور یقیکیان، سید علی نصر، حسن مقدم، ذبیح بهروز |
نمایش در دورۀ پهلوی اول |
12/7/94 |
تحلیل نمایش (2) |
بهمن فرسی/ بیژن مفید |
نمایش در دورۀ پهلوی دوم (1) |
19/7/94 |
نمایشنامه نویسی (2) |
غلامحسین ساعدی |
نمایش در دورۀ پهلوی دوم (2) |
26/7/94 |
تحلیل نمایش (3) |
اکبر رادی |
نمایش در دورۀ انقلاب اسلامی |
3/8/94 |
نمایشنامه نویسی (3) |
بهرام بیضایی |
اصول و مبانی نمایش |
10/8/94 |
تحلیل نمایش (4) |
عباس نعلبندیان |
نمایش یونانی و رومی |
17/8/94 |
نمایشنامه نویسی (4) |
اسماعیل خلج |
نمایش انگلیسی و آمریکایی |
24/8/94 |
تحلیل نمایش (5) |
محمد چرمشیر |
نمایش آلمانی |
1/9/94 |
نمایشنامه نویسی (5) |
علیرضا نادری |
نمایش فرانسوی |
8/9/94 |
تحلیل نمایش (6) |
محمد رحمانیان |
نمایش اسکاندیناوی |
15/9/94 |
اجرای بهترین نمایشنامه |
جلال تهرانی |
نمایش روسی |
22/9/94 |
جمعبندی |
محمد یعقوبی |
نمایش اسپانیا، آمریکای لاتین و ایتالیا |
29/9/94 |
تکالیف کلاسی:
1. گزارش از آثار نمایشنامه نویسان ایرانی (هر اثر یک نمره/ حداکثر 10 نمره)
2. گزارش از آثار نمایشنامه نویسان خارجی (هر اثر یک نمره/ حداکثر 10 نمره)
3. نمایشنامهخوانی آثار نمایشنامه نویسان ایرانی در کلاس با هماهنگی قبلی در 15 دقیقه (1 نمره تشویقی)
4. گزارش تحلیلی از نمایشهای در حال اجرا با هماهنگی قبلی (2 نمره تشویقی)
5. نگارش نمایشنامه (2 نمره تشویقی/ بهترین اثر 2 نمرۀ تشویقی دیگر)
گزارشها باید در زمان مقرر تحویل داده شوند. در غیر این صورت، هیچ نمرهای به آن تعلق نخواهد گرفت. نمرهها کیفی خواهند بود و صرف ارائۀ گزارش، نمرۀ کامل را دربرنخواهد داشت. در گزارش آثار خواندنی باید خلاصهای دقیق و صحنه به صحنه از هر نمایش به همراه تحلیلی کلی و شخصی از اثر نوشته شود.
گزارش تحلیل نمایش نیز باید مبتنی بر توصیفی دقیق و تحلیلی از نمایش، گزارشی بسیار مختصر از عوامل اجرایی و تحلیل نظری و شخصی اجرا باشد. این نمایشها در طول ترم با انتخاب و پیشنهاد استاد معرفی خواهند شد.
نمایشنامه خوانی در گروههای یک تا چند نفری در زمان کوتاه پانزده دقیقهای در کلاس خوانده میشوند. بنا بر محدودیتهای زمانی و جمعیتی تنها بخش کوتاهی از یک نمایشنامه از نمایشنامه نویسان ایرانی مطابق با جدول زمانی بالا قابل اجرا خواهد بود و گرفتن وقت قبلی از ضروریات این کار است. زمانبندی دقیق اجرا، شاخص مهمی در نمرهدهی است.
برای نمایشنامه نویسی دانشجویان باید آثار کوتاه و بلند خود را حداکثر یک جلسه قبل به استاد بدهند تا دربارۀ چگونگی ارائه در کلاس هماهنگی شود. پیشنهاد میشود برای ابتدای کار، نمایشنامهای تکپردهای با دو شخصیت نوشته شود.
نمایشنامه نویسان یونان:آیسخولوس/ آشیل، سوفوکل، اوریپید، آریستوفان
نمایشنامه نویسان روم: پلوتوس، سنکا
نمایشنامه نویسان انگلیس: کریستوفر مارلو، شکسپیر، بن جانسون، جورج برنارد شاو، ساموئل بکت، هارولد پینتر، شون اوکیسی، جیمز جویس، جان آزبورن
نمایشنامه نویسان آمریکا: یوجین اونیل، تورنتون وایلدر، آرتور میلر، تنسی ویلیامز، ادوارد آلبی، سام شپارد
نمایشنامه نویسان آلمان: لسینگ، گوته، شیلر، کارل بوخنر، برتولد برشت، ماکس فریش (سوئیسی)، فردریک دورنمات (سوئیسی)
نمایشنامه نویسان فرانسه: ژان راسین، پیر کورنی، مولیر، آلبر کامو، ژان پل سارتر، ولتر، رومن رولان، ژان ژیرودو، ژان آنوی، اوژن یونسکو
نمایشنامه نویسان اسکاندیناوی: هنریک ایبسن، آگوست استریندبرگ
نمایشنامه نویسان روسیه: نیکلای گوگول، آنتون چخوف، ماکسیم گورکی، مایاکوفسکی، آرتور آداموف
نمایشنامه نویسان ایتالیا: لوییجی پیراندللو، کارلو گولدونی
نمایشنامه نویسان اسپانیا و آمریکای لاتین: کالدرون، گابریل گارسیا لورکا
فراوانی آثار سبب دشواری انتخاب میشود و بدیهی است که نامها و آثار فراوانی از قلم بیفتند. در نتیجه، پذیرای پیشنهادهای تازه هستم (ایمیل: m_ragheb@sbu.ac.ir).
محمد راغب